Phnom-Penh

26 november 2012 - Siem Reap, Cambodja

De stad verkent en weer bekende plekken gezien. De stad is veranderd, er zijn veel nieuwe restaurants, bars en hotels bijgekomen. De reisburo,s staan niet meer zoals eerst op straat, maar zitten nu in echte winkelpanden.  Wat niet veranderd is zijn de bedelaars, nog net zoveel.  We zijn in een leuk hotel aan de rivier de Tonle-Sap rivier terecht gekomen. De nodige uitstapjes gedaan. Aan de rivier is het uitgaansleven, daar zijn de meeste restaurants enz en is er een brede boulevard, die op zondagavond druk bezocht werd door de plaatselijke bevolking.

Het waterfestival, met roeiboot races ging niet door ivm het overlijden van de vader van de koning. Hier waren we eigenlijk voor gekomen. Vorig jaar werd het festival gestaakt nadat paniek ontstond op een brug. Vele mensen vielen en sprongen het water in, waarbij 350 mensen verdronken en enkele honderden in ziekenhuizen terecht kwamen. Normaal is het een gezellig, maar enorm druk festival.

Gisterochtend hebben we een boottocht gedaan op de Tonle-Sap rivier. Heerlijk gevaren.Onderweg een eilandje aangedaan, waar we nog wat inkopen hebben gedaan.Ook de bevolking die op bootjes leeft is nog steeds aanwezig, Ze leven van de visvangst en komen alleen aan land om in de ochtend hun vis te verkopen. Het zijn erg arme mensen, maar worden nog steeds gedoogd om op hun bootjes te leven. Alles wat ze bezitten is daarop aanwezig en leven daar met hun hele gezin op, Bootjes zijn niet groter dan 12 bij 3 meter. Een deel is Vietnammees, ander deel Moslim.

Vanmorgen met de bus naar Siem-Reap gegaan, Ging vlotjes deze keer en bleven goed op tijd. Het was prima geregeld vanaf het afhalen t/m afleveren hotel toe. Door het toeristen buro en busmaatschappij.  Gaan nu Siem-Reap bekijken en zien morgen of overmorgen wel verder.

Groetjes van Hans en Hannie