Bolavenplateau en een hectische reis naar Phnom-Penh

23 november 2012 - Phnom Penh, Cambodja

Om 08.00 uur vertrokken naar het Bolavenplateau. Het is een jaar of zes geleden dat we er geweest zijn, volgens de mensen hier is er veel veranderd. We zijn met een minivan en chauffeur gegaan. We hebben koffie en thee plantages gezien, watervallen, altijd mooi.

Ook naar een dorp geweest waar de mensen dan wat gesponserd worden. Het is er uitgestrekt en mooi. We konden weing terug vinden van de vorige keer. Toen had je nog veel slecht begaanbare wegen. We hebben of een ander deel gezien of het is er echt veel veranderd. De vorige keer was met een tuktukker, die ons veel liet zien. Maar ook nu was het zeer de moeite waard.

Ook in Pakse onze belgische vrienden weer gezien en gezellig avondje gehad. Afgesproken om elkaar in Bangkok nog een keer te zien, om afscheid te nemen.Gaan dezelfde dag weg als wij.

DE BUSREIS<> Het begon al dat bij ons bookings kantoor dat de eigenaar ons weg bracht en vantevoren maande om op tijd te zijn. Onze reis begon op tijd. Bij het busstation aangekomen, eerste schoonheids foutje een kwartier te laat weg, ook moesten we wachten op passagiers die nog zaten te eten. Daar wordt dan gewoon opgewacht, Hans wordt hier niet goed van,het is instappen of achterblijven.

We gingen via de 4000 thousand eilands, waar ook een opstapplaats is. Is 5km voor de grens. Daar zou alles in 10 minuten geregeld zijn met de visa, werd een uur. Bij de grens aangekomen, moest iedereen de bus uit en werd je getemperatuurd ivm ziektes. Temp. te hoog, het land niet in.  Onderweg een tijd achter een dronken scooterrijder aangereden, konden we niet voorbij,was  wel lachen

De rijstijl van de chauffeur liet te wensen over. Tenminst een geit en een paar kippen doodgereden, wat onnodig was. Hans zat op de eerste rij en zag de tekortkomingen van de chauffeur. Het is hier de gangbare stijl.

De visa zijn ook hier weer duurder geworden, lokale bevolking en uit omringende landen moeten 2 dollar betalen, wij 30 dollar. Bij de grens heeft Hans de overgebleven kippen omgewisseld voor riels, zijn wat lichter in je broekzak.

We hadden geen VIP bus, maar een lokale maatschappij die vanuit Pakse naar Phnom-Penh rijd. Het was een aftandse bus, met twee chauffeurs en wat begeleiders aan boord die tevens monteur zijn, ja je raadt het al, we kregen pech!!! Tot wel drie keer toe!!!

Toch kregen ze bus steeds weer aan de praat na het nodige gesleutel. Maar niet alleen de bus was rampzalig, ook de wegen in Cambodja zijn een ramp.Dit met de rijstijl van de chauffeurs geeft gevaarlijke situaties voor een ieder die van de weg gebruikt maakt, ook voor de fietsers, voetgangers,scooters, tegenliggers enz. Het verkeer is sowieso gevaarlijk, verlichting aan de achterzijde ontbreekt vaak. Van voren kerstboom, vanachter bijna niet te zien. De bustocht duurde al bij al 14 uur ipv 12 uur. Er zijn delen waar als een gek gereden wordt en delen waar je amper 15 km per uur vooruit komt. Het lijkt Parijs-Dakar wel, al halen die hogere snelheden.  Vanaf Kratie een mooie tocht gehad, met veel natuur en veel levendigheid op straat. Het was echt vrijdag avond, er waren overal feesten,waar bandjes de boventoon voerde. De feesttenten staan half op de rijweg, is normaal hier. Is dan wel wat afgezet. Het verkeer moet er wel opmheen.  Aangekomen op busstation, staan de tuk-tukkers klaar en strijden om de gunsten van de passagiers. We zitten nu in een goed hotel aan de rivier, maar hebben ook alweer het een en ander gedaan, zoals de rit naar Siem-Reap geboekt en betaald.

Groetjes Hans en Hannie

1. Wil & Nelleke Kieboom:
    24 november 2012
    Hoi Hans & Hannie
    Was weer een heel belevenis jullie reis wij krijgen het gevoel bij het lezen dat we een stuk mee reizen.
    Zou niks voor mij zijn dat verkeer ik zit hier al met schrik in de auto.
    Geniet en vervolg je reis en wij blijven het lezen.
    Profiteer ook nog van het weer want de voorspelling is dat we hier op het einde van de week sneeuw krijgen.
    Groetjes ook van onze Wil en tot de volgende keer maar weer,
    Nelleke
  2. Ans:
    25 november 2012
    Hallo lieve zus en zwager,

pfft 14 uur in een bus, da's wel erg lang. Maar daarna heb je ook wat. En gelukkig veel tussenstops ;-), konden jullie in ieder geval de benen strekken, haha.

groetjes uit Leusden